GESCHIEDENIS RSC ROTTERDAM

Historie: van wagon na wagon naar complete shuttletreinen
RSC Rotterdam is in 1992 gestart als alternatief voor het unit cargo vervoer. Het toenmalige NS Goederen haalde in dit concept overal in de haven losse ladingwagons op. Deze werden naar rangeerterrein Kijfhoek ten oosten van Rotterdam gebracht voor het samenstellen van treinen.

De oprichting van RSC Rotterdam betekende een ommekeer. Alle activiteiten werden voortaan geconcentreerd op één intermodale terminal op een centrale locatie in de haven. Trucks brengen en halen hier de containers, trailers en wissellaadbakken. RSC Rotterdam lost en laadt vervolgens de door de klanten samengestelde complete treinen – zogenaamde shuttletreinen – elk met één of slechts enkele bestemmingen in het achterland. Deze shuttletrein aanpak maakt het vervoer per spoor veel efficiënter, sneller en versterkt daarmee de concurrentiepositie ten opzichte van vrachtvervoer en vervoer over water. De huidige aandeelhouders van RSC Rotterdam zijn DB Cargo (51%), Bertschi, Hoyer en Hupac (gezamenlijk 49%).